Eίναι γνωστό πως ο Ιερός Βράχος ενέπνευσε την Έλλη Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη, γνωστή με το επαγγελματικό ψευδώνυμο Nelly's, να δημιουργήσει ορισμένες από τις πλέον εμβληματικές φωτογραφίες του 20ου αιώνα, απαθανατίζοντας την Ουγγαρέζα χορεύτρια Nikolska και την Ρωσίδα Mona Paeva στην σκιά του Παρθενώνα.
Παρά τις αντιδράσεις που υπήρξαν εκείνη την εποχή για τις γυμνές πόζες στα αρχεία μάρμαρα της Ακροπόλεως (μιλάμε για την δεκαετία του 1920), το αποτέλεσμα αναμφίβολα δικαιώνει την Ελληνίδα φωτογράφο.
Το 1932 το πνεύμα της... αρχαιολατρείας δημιούργησε ανάλογη έμπνευση στην Μαργαρίτα Ντε Μπρολί, μια Γαλλίδα πριγκήπισσα (!), που επισκέφτηκε τον Ιερό Βράχο με τον Ιταλό σύντροφό της, Κόμη Ντε Παριάντε.Source pic: www.benaki.org |
Οι δύο... γαλαζοαίματοι ανέβηκαν στην Ακρόπολη έχοντας μια φωτογραφική μηχανή και άρχισαν να παίρνουν φωτογραφίες τα μνημεία. Η ίδια είχε αιτηθεί στο υπουργείο Παιδείας να της επιτραπεί να επισκεφτεί την Ακρόπολη σε ώρες που ήταν κλειστή στο κοινό. Το υπουργείο πληροφορήθηκε ότι η Ντε Μπρολί ήταν "μανιώδης λάτρις των αρχαιοτήτων και ζωγράφος" και έτσι της δόθηκε η άδεια. Άλλωστε το ζεύγος βρισκόταν στην Αθήνα ήδη αρκετές εβδομάδες και διέμενε στο ξενοδοχείο "Μεγάλη Βρετανία" στο Σύνταγμα. Είχαν προηγηθεί επισκέψεις σε άλλους αρχαιολογικούς χώρους, ενώ έδιναν το παρόν σε εκδηλώσεις της κοσμικής Αθήνας. Η Μαργαρίτα Ντε Μπρολί ήταν μια ώριμη κυρία σε ηλικία τουλάχιστον 45 ετών ενώ ο Ιταλός συνοδός της ήταν αρκετά χρόνια νεότερος. Μάλιστα, υπήρχε η φήμη ότι στις νυχτερινές εξόδους τους σε διάφορα κέντρα, οι θαμώνες έβλεπαν την Πριγκήπισσα να "υπερχαριεντίζεται" με τον νεαρό Κόμη.
Παρά το γεγονός ότι κατά την επίσκεψή τους η Ακρόπολη ήταν άδεια από κόσμο, πάντως υπήρχαν ορισμένοι φύλακες διασκορπισμένοι. Αυτό δεν εμπόδισε τους δύο ξένους επισκέπτες ώστε να... απελευθερωθούν από τα ρούχα τους και σύντομα η Ντε Μπρολί πόζαρε ολόγυμνη κάτω από τις Καρυάτιδες! Στην συνέχεια πόζαρε, επίσης ολόγυμνος, ο Κόμης.
Όμως γρήγορα το τολμηρό ζευγάρι έγινε αντιληπτό από έναν φύλακα που έσπευσε να καλέσει τους υπόλοιπους συναδέλφους του. Στην συνέχεια έγινε σύσταση να ντυθούν και να αποχωρήσουν. Όμως η φωτογραφική μηχανή κατασχέθηκε και οι πλάκες παραδόθηκαν στην αρχαιολογική υπηρεσία του υπουργείου Παιδείας. Το γεγονός δεν άργησε να γίνει γνωστό και οι εφημερίδες αποκάλυψαν το σκάνδαλο, με εκτενή δημοσιεύματα. Φυσικά οι φωτογραφίες κρατήθηκαν με απόλυτη εχεμύθεια και το περιεχόμενό τους παρέμεινε... κρυφό. Πάντως, τουλάχιστον δύο φωτογραφίες είδαν το φως της δημοσιότητας.
Η μια δημοσιεύτηκε σε φωτορεπορτάζ στην εφημερίδα "Βραδυνή", στις 30 Οκτωβρίου 1932 και παρουσιάζεται παρακάτω...
Η εφημερίδες δεν έγραψαν ιδιαίτερα κολακευτικά λόγια για την Ντε Μπρολί, την οποία περιέγραψαν ως "άσχημη" και "ιδιότροπη", ενώ ο συνοδός της χαρακτηρίστηκε ως "ωραίος νέος". Μετά το ξέσπασμα του σκανδάλου, δημοσιογράφοι επισκέφτηκαν την "Μεγάλη Βρετανία" το απόγευμα της 25ης Οκτωβρίου, ενώ το ζευγάρι ήταν έτοιμο να αναχωρήσει για την Ιταλία. Η Ντε Μπρολί φανερά εκνευρισμένη δήλωσε πως "ό,τι έκανα το έκανα από την αγάπη στην αρχαία ελληνική τέχνη! Au revoir!" και αμέσως επιβιβάστηκε σε αυτοκίνητο με προορισμό τον Πειραιά. Να σημειωθεί πως μετά το περιστατικό στην Ακρόπολη, το ζευγάρι επισκέφθηκε τους Δελφούς.
B.A
Αρχική φωτογραφία: Nelly's, η Elizaveta "Lila" Nikolska στην Ακρόπολη (1929)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου